Köpvillkor i butik

Köpvillkor i butik

När du handlar hos oss på Atlantis AB (definierat nedan) godkänner du våra allmänna villkor för köp (”Allmänna Villkor”). I följande avsnitt får du information om vad som gäller när du som konsument handlar i våra butiker. Du som kund är givetvis det viktigaste vi har, och vi vill därför göra våra villkor så förmånliga för dig som möjligt. Exempelvis tillämpar vi prisgaranti på hela vårt sortiment samt erbjuder fri frakt till trottoarkant vid alla specialbeställningar över 4 995 kr inom Sverige.

Allmän information

Med benämningarna ”vi, våra, vårt, oss” avses Atlantis AB. Dessa Allmänna Villkor gäller när du som kund handlar i någon av våra fysiska butiker. Genom att handla hos oss godkänner du våra Allmänna Villkor och intygar att de uppgifter du har lämnat om dig själv är giltiga.

För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år.

Om du har några frågor kan du alltid kontakta oss i någon av våra butiker, eller genom att kontakta vårt Service Team.

Kundtjänst

Kontakta oss
Mejl: kundtjanst@atlantisbeds.se
Telefon: 08-595 000 001

Öppettider
Mån-Fre: 09:00 - 17:00
Lör-Sön: Stängt

Bolagsinformation

Atlantis Aktiebolag
Moränvägen 11
186 40 Vallentuna
Organisationsnummer: 556211-4073

Avtal om köp

Avtal om köp träffas mellan dig som kund (konsument eller företagskund) och Atlantis AB (näringsidkare) när du har fått ett kassakvitto från oss eller när du har fått en orderbekräftelse från oss. Orderbekräftelsen betyder att vi accepterat beställningen och att ett bindande avtal om köp har uppstått.

Priser

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive svensk moms för privatpersoner. Momssatsen kan variera mellan olika varugrupper men är vanligtvis 25 %. Eventuell fraktkostnad tillkommer beroende på vilket fraktalternativ du väljer när du genomför ditt köp. Se mer under rubriken ”Frakt & Leverans” nedan. Andra tillkommande avgifter som beslutats av myndigheter, t.ex. tullavgifter, betalas alltid av dig som kund. Om du är företagskund och har mottagit ett anbud från Atlantis AB gäller det anbudet i 30 dagar om inget annat anges.

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i övrig kommunikation. Vi förbehåller oss rätten att löpande ändra information och priser på samtliga varor i vårt sortiment och att i efterhand korrigera felaktig prissättning utan föregående avisering. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår hemsida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar. Samtliga kampanjer gäller så långt lagret räcker om inte annat är specificerat i beskrivningen. På grund av att olika bildskärmar och skärminställningar kan påverka färgåtergivningen, kan vi inte garantera att provbitar och bilder på vår webbplats återger varans exakta utseende och beskaffenhet. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet, och för varuprover kan endast provet vara indikativt. Provbitar av naturmaterial och särskilt sten med marmorering kan skilja mer eller mindre mellan olika materialbitar.

 


 

Betalning, handpenning och förskottsbetalning

Konsumenter

När du handlar i någon av våra butiker kan du genomföra din betalning på något av de sätt som erbjuds i butiken, vanligtvis genom att betala direkt med kort (Visa/Mastercard/American Express), eller genom Klarna via direktbetalning, faktura (14 dagar), eller delbetalning. Vid betalning via Klarna hänvisas till deras villkor som du hittar på www.klarna.com/se/villkor.

När du köper en beställningsvara som vi inte lagerför är det en specialbeställning. Vid beställningar över 10 000 kr behöver du erlägga handpenning motsvarande 50% av det totala ordervärdet innan vi aktiverar ordern och beställer dina varor från leverantören. På specialbeställningar under 10 000 kr tillämpar vi istället förskottsbetalning. En orderbekräftelse skickas till dig av din säljare per e-post. Orderbekräftelsen är ditt köpbevis som du kan komma att behöva visa upp vid leverans av dina varor eller vid en eventuell reklamation. Slutbetalning av beställningen ska ske innan leverans. Du kan också betala in hela beloppet på en gång. Betalningen kan göras antingen i någon av våra fysiska butiker eller till vårt bankgironummer 332-0256. Ange ditt ordernummer som referensnummer på betalningen.

Företagskunder

För företagskunder erbjuder vi följande betalningsalternativ:

  • Förskottsfaktura: 100% av orderbeloppet ska vara oss tillhanda innan vi köper in beställningsvaror eller skickar ut lagervaror.
  • Handpenning med förskottsfaktura: 50% av orderbeloppet ska vara oss tillhanda innan vi köper in beställningsvaror eller skickar ut lagervaror, och resterande 50% av orderbeloppet ska vara oss tillhanda senast innan leverans.
  • Faktura: Fakturan skickas ut tillsammans med leveransen av varor. Normal betalningstid är 15 dagar från fakturadatum. Om leveransen är uppdelad i flera delleveranser ska betalning ske a conto i förhållande till levererade varor. Om det uppstår oklarheter avseende fakturabelopp på levererade varor ska istället 90% av orderbeloppet betalas inom 15 dagar från första delleveransen.

Vid utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta enligt Riksbankens referensränta med ett tillägg om 8% i enlighet med 6 § räntelagen (1975:635).

Företagskundens betalningsansvar enligt dessa villkor får inte överlåtas utan Atlantis AB

skriftliga medgivande. Atlantis AB äger rätt att kräva förskottsbetalning, inskränka betalningsfristen eller påfordra omedelbar likvid för hela återstående fordran om detta motiveras av ändringar i köparens betalningsförmåga. Säljaren har rätt att hålla inne med säkerheten tills köparen erlagt slutlikvid. Försenas leveransen till följd av detta förlängs avtalad leveranstid i motsvarande grad. Omedelbart efter att säljaren mottagit slutlikvid skall säkerhet återställas till köparen.

 

Vid inbetalning till Bankgiro skall ordernummer anges som referensnummer om inget annat angetts.

Leveranstider

Under säsonger med högt tryck kan leveranstiderna för våra produkter öka. Leveranstider kan också variera under året och skiljer sig mellan olika produkter och varumärken. Under perioder med högt tryck i fabrikerna tenderar leveranstider att bli längre än normalt. Även sommar- och julperioder kan komma att påverka leveranstiderna då vissa fabriker håller stängt i perioder. Vi kan alltså aldrig garantera leveranstider då leveranstiderna i regel är utanför vår kontroll.

När du genomfört ditt köp och det har bekräftats kommer vi informera dig om uppskattad leveransvecka för just ditt köp. Notera dock att denna uppskattade leveransvecka kan komma att ändras. Om den vara du köpt tillverkas först på beställning kan leveranstiden förlängas och förkortas. Vi uppdaterar dig löpande angående ändringar i leveranstiden för ditt köp. Om du vill ändra din redan lagda beställning (om det är möjligt) kan även detta påverka leveranstiden. Vi reserverar oss för eventuella förseningar i produktion från leverantörer eller förseningar hos speditörer. Detta är omständigheter som vi inte kan påverka, men vi strävar naturligtvis alltid efter att du som kund skall få dina varor inom det angivna uppskattade intervallet.

Särskilda villkor för företagskunder

Äganderättsförbehåll

Allt gods förblir Atlantis AB egendom tills dess att full betalning erlagts. I händelse av återtagande avgör Atlantis AB vilka delar av leveransen som kvarstår som obetalda. Köparen förbinder sig att hålla godset försäkrat till förmån för ägaren.

 

Information om öppet köp och bytesvillkor för konsumenter

Observera att öppet köp och bytesrätt enligt detta avsnitt inte gäller för företagskunder. En lagervara som du köpt i vår fysiska butik omfattas av öppet köp och bytesrätt. Du som kund har öppet köp i 100 dagar från köptillfället. Bytesrätt gäller i 100 dagar mot tillgodokvitto. Önskar du nyttja öppet köp eller bytesrätt behöver du komma in till butiken med varan och kvittot.

För att öppet köp eller bytesrätt ska gälla ska varan lämnas tillbaka i oförändrat nyskick samt i oskadad originalförpackning tillsammans med emballaget den kom i. Varan får inte ha använts. Det är därför viktigt att du öppnar ditt paket försiktigt så att inte förpackning eller varan kommer till skada. I de fall varan är förseglad ska den vara obruten och varan får ej ha monterats. Om du önskar nyttja din ångerrätt, vänligen kontakta vårt Service Team innan du returnerar en vara.

Om du mottagit din leverans med Atlantis Delivery Plus är det viktigt att du behåller emballaget om du önskar returnera produkten, som annars inte omfattas av ångerrätten. Vi förbehåller oss rätten att avvakta med återbetalning tills dess att vi mottagit varan eller att du visat att varan är tillbakaskickad till oss. Vid nyttjat öppet köp återbetalar vi samma belopp som du som kund betalat till samma konto/kort som pengarna drogs från om inte annat är överenskommet. Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat den i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi rätt att göra avdrag för detta på det belopp som ska återbetalas till dig.

Undantag från öppet köp och bytesrätt

Undantag från öppet köp och bytesrätt är om din vara är en beställningsvara, det vill säga att den är specialbeställd särskilt för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara" omfattas således ej av öppet köp eller bytesrätt om inte annat är överenskommet. Vid leveranstillfället får du som kund givetvis inspektera varan för att fastställa dess skick och funktion, men om du använt eller monterat varan och kastat eller skadat originalemballaget gäller inte öppet köp eller bytesrätt.

Om du har frågor angående öppet köp, bytesrätt eller returer är du alltid välkommen att fråga någon av säljarna i våra butiker eller kontakta vårt Service Team. Du når oss på e-post: kundtjanst@atlantisbeds.se eller telefon: 08-595 000 001.

Tillgodokvitto och presentkort

Om du nyttjar bytesrätten av felfri vara inom 30 dagar lämnas ett tillgodokvitto. Detta tillgodokvitto kan användas som betalmedel vid köp av annan vara i den butik du handlat i. Tillgodokvittot kan ej lösas in mot pengar. Giltighetstiden står angiven på tillgodokvittot.

Atlantis AB

presentkort som du eller någon annan köpt i våra butiker kan användas som betalningsmedel i den butik som presentkortet inhandlats i och kan ej lösas in mot pengar. Giltighetstiden står angiven på presentkortet.

 

Frakt och leverans

Leveransalternativ för konsumenter

De fraktsätt som erbjuds varierar beroende på hur skrymmande din order är samt var i Sverige du befinner dig. Mindre lagervaror som handlas i butik lämnas ut och tas med direkt vid köptillfället. Större möbler kan komma att levereras på pall av vald speditör och hanteras som övrigt emballage av dig som kund. För beställningar som skickas som brev eller paket till ombud, erbjuder vi fri frakt på beställningar över 1000 kr. För större försändelser med hemleverans erbjuder vi fri frakt på beställningar över 3 000 kr.

Atlantis Delivery Plus är en full-service hemleverans med inbärning vardagar mellan 08:00-16:00 av vårt eget Delivery-team. Enklare montering ingår (dock ej montering på vägg, installation av belysning eller vitvaror etc.) Vi tar hand om allt emballage och återvinner det. Vid leverans med Atlantis Delivery Plus är det kundens ansvar att kontrollera att det är möjligt att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. Atlantis AB förbehåller sig rätten att neka leverans med inbärning om detta inte anses vara möjligt. Under vintertid är det viktigt att väg och gång in till huset är framkomlig och isfri. Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig. Vid inbärning ska vägen in till möbelns plats vara rensad. Platsen där möbeln önskas stå ska vara förberedd för smidig utplacering. Observera att chaufförerna inte har möjlighet att ta av sig skorna vid tunga lyft, av arbetsmiljöskäl. Täck därför gärna över ditt golv om de är ömtåliga eller fläckkänsliga.

Leverans inom Stockholmsområdet

Vid större leveranser samt skrymmande möbelbeställningar, t.ex. större soffor, bord och liknande, levererar vi med samarbetspartner eller med egen bil. Så fort dina varor har anlänt till vårt lager och är redo att utlevereras blir du kontaktad av oss för att boka tid för leverans. Varorna levereras fraktfritt till tomtgräns/trottoarkant (ej inbärning) vid köp över 4 995 kr. Vill du ha hjälp med inbärning, avemballering och bortforsling av emballage kan det läggas till mot en kostnad. Vi kan även erbjuda tjänsten montering mot en kostnad, meddela din säljare eller kundtjänst att du önskar få hjälp med detta så återkommer vi med prisuppgifter.

Leverans inom övriga Sverige

Vi erbjuder fri frakt vid beställningar över 1000 kr för mindre försändelser som skickas som brev eller paket till ombud. PostNord och DHL finns i hela Sverige och kan väljas för små till medelstora paket; olika utlämningsställen kan ha olika begränsningar för paketens storlek. Om försändelsen är för stor för ditt utlämningsställe uppdateras leveranssättet automatiskt till hemleverans med PostNord eller DHL (dagtid). Kontakt sker vanligtvis via SMS. Vid hemleverans genom Airmee levereras mindre paket till din dörr. Möbler och mer skrymmande varor levereras till tomtgräns/trottoarkant.

Leverans utanför Sverige

Vi kan leverera till alla länder inom EU. Frakt tillkommer beroende på land och betalas av dig som kund. Kontakta oss för ytterligare information och för att få hjälp att lägga en beställning. För leverans utanför Sverige tillkommer fraktkostnader samt eventuella kostnader för införsel och tullavgifter, som bekostas av köparen.

Leveransalternativ för företagskunder

Fraktsätt och fraktkostnader varierar beroende på orderns omfattning och leveransadress. Vi erbjuder generellt följande fraktalternativ för våra företagskunder:

  • Leverans inkl. inbärning, avemballering och montering
  • Leverans inkl. inbärning och avemballering
  • Leverans inkl. inbärning
  • Leverans till angiven adress (ej inbärning)
  • Hämta själv på vårt externa lager

Vid projektleveranser tillämpas fraktalternativet ”Frakt tillkommer”, vilket betyder att frakt faktureras först vid slutlevererad order. Vi rekommenderar leverans med inbärning och montering för att säkerställa att varan hanteras rätt och inte skadas.

Ändring av leveransadress

För att ändra din adress krävs Mobilt BankID. Efter att sändningen har lämnat vårt lager har vi inte möjlighet att uppdatera leveransadressen. Vid frakt med Postnord är uppdatering av leveransadress möjlig mot en kostnad om 200 kr.

Mottagande av leverans och outlösta paket

Du som kund ansvarar för att det finns en mottagare som kan ta emot leveransen vid det överenskomna leveranstillfället. Om du inte är tillgänglig för att ta emot leveransen medför det kostnader som vi förbehåller oss rätten att debitera dig för. Detta är exempelvis fallet om du inte hämtat ut din försändelse från uthämtningsstället trots påminnelser, inte varit tillgänglig för att ta emot leveransen eller inte kunnat nås på angivet telefonnummer, lämnat felaktiga uppgifter av namn, adress eller kontaktuppgifter, eller om du utan giltig anledning vägrat ta emot leveransen.

Vid outlöst paket som kommer i retur till oss kommer du att debiteras en avgift på 200 kr som dras direkt från det återbetalade beloppet. Om din vara inte omfattas av ångerrätten och inte godkänts för retur av oss, kommer vi att kontakta dig för nytt leveransförsök av din vara.

Transportskador

Vid en transportskada, där en försändelse skadats i transporten, måste följande uppfyllas för att reklamation av din försändelse ska vara möjlig:

  1. Skada måste noteras på fraktsedel hos chaufför vid mottag av försändelse.
  2. Reklamation görs inom 24 timmar via vårt reklamationsformulär.

Reklamation

Konsumenter

I enlighet med konsumentköplagen har du som kund rätt att reklamera fel på en vara i upp till 3 år från det datum som du mottagit varan, om felet är ett fabrikationsfel. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, d.v.s. inte fel som uppkommit till följd av vårdslös hantering, handhavandefel, slitage eller att skötselråd ej följts.

Företagskunder

Företagskunder har enligt köplagen rätt att reklamera fel på en vara i upp till 2 år från datumet för mottagande av varan. Vid reklamation av fel ska du kontakta Atlantis AB inom 6 dagar. Levererad vara får inte returneras utan att detta i förväg har godkänts av Atlantis AB.

 

Naturmaterial

Många av varorna vi säljer är tillverkade av naturmaterial såsom sten, trä, läder, metall med mera. Naturmaterial varierar ofta i utseende, storlek och struktur från vara till vara, vilket är helt naturligt. Detta innefattar bland annat kvistar, ådring, färgvariationer, strukturskillnader, marmorering, kalkspat, sandgropar, märken och ärr i naturläder med mera. Dessa naturliga variationer är egenskaper som formgivaren ofta ämnat bibehålla eller på annat sätt förhöja som en del av designen och utgör inte giltig orsak till reklamation.

För att naturmaterial ska bibehålla god kvalitet över tid ska de skötselråd som vi tillhandahåller vid köp och på hemsidan följas. Vid skador och slitage till följd av att dessa råd inte har följts förbehåller sig Atlantis AB rätten att neka en reklamation.

Avbryta ett köp av beställningsvara

Om du önskar avbryta en redan genomförd beställning av en specialbeställd vara hjälper vi dig naturligtvis att avbryta ditt köp i den mån vi kan. Vänligen kontakta oss så fort du kan om du önskar avbryta en beställning. Detta bör ske inom 24 timmar från beställningstillfället för att säkerställa att vi inte hunnit vidarebefordra din specialbeställning till leverantör. Det kan i vissa undantagsfall vara möjligt att avbryta köpet även efter 24 timmar, men då endast under förutsättning att vi i vår tur kan avbryta köpet hos leverantör, vilket vi inte kan garantera. Om det medför kostnader för oss att avbryta beställningen efter att varan börjat produceras, så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag för detta på det återbetalade beloppet, exempelvis genom att behålla hela eller delar av erlagd handpenning.

Vi garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens uppskattade leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.

Force majeure

Vi kommer alltid att göra allt som står i vår makt för att du som kund ska få din vara levererad. Atlantis AB kan dock inte ta ansvar för förseningar till följd av extraordinära händelser eller omständigheter som ligger utom vår kontroll och som vi inte rimligen kunnat förutse eller övervinna utan betydande ekonomiska förluster. Detta innefattar bland annat naturkatastrofer, strejk, krig, upplopp, blockad, ingrepp av offentlig myndighet, eldsvåda, explosion, bojkott samt andra force majeure-liknande omständigheter som påverkar förseningar hos leverantörer och/eller leverans.

Särskilda köpvillkor vid köp av outletvaror

Då du som kund köper en outletvara gäller vissa särskilda villkor. Outletvaror kan exempelvis vara begagnade, returer, defekta på olika sätt, överskottslager eller skyltexemplar. Priset är kraftigt reducerat för att kompensera för varans skick. Eventuella fel kan exempelvis vara att varan är smutsig, repig eller har något annat märke. Varan kan likväl vara i nyskick och komma i ouppackat emballage. Samtliga outletvaror säljs i befintligt skick. Du som kund har undersökningsplikt, och vi rekommenderar dig därför att komma in och se produkten i vår butik eller på vårt lager om du har möjlighet.

Vi har ett begränsat antal av varje vara och utbudet varierar. Först till kvarn gäller alltid. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar, lagerdifferenser och tekniska felaktigheter samt förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera detta. Öppet köp eller bytesrätt gäller ej på outletvaror.

Tvister

Konsumenter

Vi strävar alltid efter att lösa uppkomna tvister på ett sätt som gör dig som kund nöjd. Vid situationer där vi dock inte lyckas lösa tvisten, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden på hemsidan www.arn.se, eller via adressen Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan också använda dig av EU

onlineplattform för hantering av klagomål, som finns tillgänglig på EU-kommissionens hemsida ec.europa.eu/odr.

 

Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument på www.konsumentverket.se.

Företagskunder

Tvister som uppstår i anledning av dessa Allmänna Villkor ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (”SCC”). Skiljeförfarandets säte ska vara Göteborg. Språket för förfarandet ska vara svenska. Svensk materiell rätt ska gälla för dessa Allmänna Villkor. Regler för förenklat skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän.

Parterna förbinder sig, utan begränsningar i tiden, att inte avslöja förekomsten av eller innehållet i skiljedom i anledning av detta Avtal eller information om förhandlingar, skiljeförfarande eller medling i anledning av detsamma. Vad som föreskrivs i denna punkt gäller inte såvida annat följer av lag, annan författning, myndighets bud, börsregler eller god sed på aktiemarknaden eller annars erfordras för doms verkställighet.

  • Footer bottom image
  • Apple Pay
  • Google Pay
  • Maestro
  • Mastercard
  • Visa

Tillbaka till topp