Köpvillkor online
Köpvillkor online
Atlantis AB allmänna villkor och bestämmelser för privatpersoner och företagskunder (e-handel)
När du handlar hos oss på Atlantis AB (definierat nedan) godkänner du våra allmänna villkor för köp (”Allmänna Villkor”). Det är därför viktigt att du noga läser igenom dessa villkor innan du genomför ditt köp. I följande avsnitt får du information om vad som gäller när du som konsument handlar på vår hemsida www.atlantisbeds.se eller genom vår kundtjänst. Du som kund är givetvis det viktigaste vi har, och vi vill därför göra våra villkor så förmånliga för dig som möjligt.
Notera att villkoren kan skilja sig åt beroende på om du är konsument eller företagskund.
Allmän information
Denna webbplats tillhandahålls av Atlantis Aktiebolag (”Atlantis AB”). Med benämningarna ”vi, våra, vårt, oss” avses Atlantis AB.
Dessa Allmänna Villkor gäller när du som kund handlar på www.atlantisbeds.se eller genom att lägga en beställning via vår kundtjänst.
För att lägga en beställning på www.atlantisbeds.se eller genom vår kundtjänst måste du ha fyllt 18 år.
Genom att lägga din beställning godkänner du våra Allmänna Villkor och intygar att de uppgifter som du har lämnat om dig själv är giltiga. Om du har några frågor eller behöver hjälp med att beställa är du alltid varmt välkommen att kontakta kundtjänst via e-post: kundtjanst@atlantisbeds.se eller via telefon: 08-595 000 001.
Bolagsinformation
Atlantis Aktiebolag
Moränvägen 11
186 40 Vallentuna
Organisationsnummer: 556211-4073
Avtal om köp
Avtal om köp träffas mellan dig som kund (konsument eller företagskund) och Atlantis AB (näringsidkare) när du har fått en orderbekräftelse ifrån oss efter att du lagt din beställning. Orderbekräftelsen betyder att vi accepterat beställningen och att ett bindande avtal om köp har uppstått.
Priser
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive svensk moms för privatpersoner.
Momssatsen kan variera mellan olika varugrupper men är vanligtvis 25%. Eventuell fraktkostnad tillkommer beroende på vilket fraktalternativ du väljer när du lägger din beställning. Se mer under rubriken ”Frakt och leverans” nedan. Andra tillkommande avgifter som beslutats av myndigheter, t.ex. tullavgifter, betalas alltid av dig som kund.
Om du är företagskund och har mottagit ett anbud från Atlantis AB gäller det anbudet i 30 dagar om inget annat anges.
Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i övrig kommunikation. Vi förbehåller oss rätten att löpande ändra information och priser på samtliga varor i vårt sortiment och att i efterhand korrigera felaktig prissättning utan föregående avisering. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår hemsida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar. Samtliga kampanjer gäller så långt lagret räcker om inte annat är specificerat i beskrivningen.
På grund av att olika bildskärmar och skärminställningar kan påverka färgåtergivningen kan vi inte garantera att provbitar och bilder på vår webbplats återger varans exakta utseende och beskaffenhet. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet och för varuprover så kan endast provet vara indikativt. Provbitar av naturmaterial och särskilt sten med marmorering kan skilja mer eller mindre mellan olika materialbitar.
Betalning Konsumenter
När du lägger en beställning på vår hemsida kan du välja att betala direkt med kort (Visa/Mastercard/American Express) eller genom Klarna via direktbetalning, faktura, eller delbetalning. Vid betalning via Klarna hänvisas till deras villkor som du hittar på www.klarna.com/se/villkor.
När du beställer via vår kundtjänst på telefon eller e-post kan du välja att betala genom att komma in och betala med kort i en av våra fysiska butiker, genom inbetalning till vårt bankgiro 332-0256 (med ditt ordernummer som referens), eller via Klarna genom faktura, delbetalning eller direktbetalning.
Betalning (fortsättning)
När du lägger en beställning genom vår kundtjänst på en beställningsvara som vi inte lagerför är det en specialbeställning. Vid beställningar över 10 000 kr behöver du erlägga handpenning motsvarande 50% av det totala ordervärdet innan vi aktiverar ordern och beställer dina varor från leverantören. På specialbeställningar under 10 000 kr tillämpar vi istället förskottsbetalning.
En orderbekräftelse skickas till dig av din säljare per e-post. Orderbekräftelsen är ditt köpbevis som du kan komma att behöva visa upp vid leverans av dina varor eller vid en eventuell reklamation. Slutbetalning av beställningen ska ske innan leverans. Du kan också betala in hela beloppet på en gång. Betalningen kan göras antingen i någon av våra fysiska butiker eller till vårt bankgironummer 332-0256. Ange ditt ordernummer som referensnummer på betalningen.
Företagskunder
För företagskunder erbjuder vi följande betalningsalternativ:
- Förskottsfaktura: 100% av orderbeloppet ska vara oss tillhanda innan vi köper in beställningsvaror eller skickar ut lagervaror.
- Handpenning med förskottsfaktura: 50% av orderbeloppet ska vara oss tillhanda innan vi köper in beställningsvaror eller skickar ut lagervaror, och resterande 50% av orderbeloppet ska vara oss tillhanda senast innan leverans.
- Faktura: Fakturan skickas ut tillsammans med leveransen av varor. Normal betalningstid är 15 dagar från fakturadatum. Om leveransen är uppdelad i flera delleveranser ska betalning ske a conto i förhållande till levererade varor. Om det uppstår oklarheter avseende fakturabelopp på levererade varor ska istället 90% av orderbeloppet betalas inom 15 dagar från första delleveransen.
Vid utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta enligt Riksbankens referensränta med ett tillägg om 8% i enlighet med 6 § räntelagen (1975:635).
Företagskundens betalningsansvar enligt dessa villkor får inte överlåtas utan Atlantis AB
skriftliga medgivande. Atlantis AB äger rätt att kräva förskottsbetalning, inskränka betalningsfristen eller påfordra omedelbar likvid för hela återstående fordran om detta motiveras av ändringar i köparens betalningsförmåga. Säljaren har rätt att hålla inne med säkerheten tills köparen erlagt slutlikvid. Försenas leveransen till följd av detta förlängs avtalad leveranstid i motsvarande grad. Omedelbart efter att säljaren mottagit slutlikvid skall säkerhet återställas till köparen.
Vid inbetalning till Bankgiro skall ordernummer anges som referensnummer om inget annat angetts.
Orderbekräftelse
När du har lagt en beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit vid köpet som bekräftar att vi mottagit din beställning. Denna orderbekräftelse fungerar även som ditt kvitto, och vi rekommenderar att spara bekräftelsen då du kan behöva den vid eventuell kontakt med vår kundtjänst. Vi förbehåller oss rätten att ändra din beställning inom en (1) arbetsdag från mottagandet av orderbekräftelsen. Eventuella ändringar kan medföra att kostnader tillkommer.
Leveranstider
Under säsonger med högt tryck kan leveranstiderna för våra produkter öka. Leveranstider kan också variera under året och skiljer sig mellan olika produkter och varumärken. Under perioder med högt tryck i fabrikerna tenderar leveranstider att bli längre än normalt. Även sommar- och julperioder kan komma att påverka leveranstiderna då vissa fabriker håller stängt i perioder. Vi kan alltså aldrig garantera leveranstider då leveranstiderna i regel är utanför vår kontroll.
För beställningsvaror (varor som vi inte själva lagerför) är leveranstiden i regel längre än vanligt. De leveranstider vi kommunicerar på vår hemsida är uppskattningar från våra leverantörer och kan därför komma att ändras. Detta beror på att beställningsvaror tillverkas först vid beställning och utifrån dina eventuella specifika önskemål (t.ex. ett valt tyg på en soffa eller liknande). Det är först efter att våra leverantörers fabriker mottagit din beställning som de kan återkomma till oss med en ungefärlig leveranstid. Vi uppdaterar dig löpande angående ändringar i leveranstiden för din beställning. Om du vill ändra din redan lagda beställning (om det är möjligt) kan även detta påverka leveranstiden. När din order är genomförd och bekräftad av vår leverantör kontaktar vi dig angående uppskattad leveransvecka för just din beställning. Notera dock att även denna leveransvecka kan komma att ändras.
Vi försöker i största möjliga mån samleverera din order och tillämpar om inget annat överenskommits ”längsta leveranstidsprincipen”. Det innebär att om din order innehåller varor med olika leveranstider kommer vi att utgå från varan med längst leveranstid och försöka styra samtliga varors leveranstid till vårt lager efter den. Leverans sker när samtliga varor på beställningen ankommit till vårt lager. Om Atlantis AB på din begäran ombesörjer delleveranser av din beställning kan extra kostnader (utöver ursprungligt erbjudande) tillkomma. Atlantis AB förbehåller sig rätten att debitera dig för sådana extra leveranstillfällen.
Vi reserverar oss för eventuella förseningar i produktion från leverantörer eller förseningar hos speditörer. Detta är omständigheter som vi inte kan påverka. Däremot strävar vi naturligtvis alltid efter att du som kund ska få dina varor inom det angivna uppskattade intervallet.
Särskilda bestämmelser för företagskunder
Äganderättsförbehåll
Allt gods förblir Atlantis AB egendom tills dess att full betalning erlagts. I händelse av återtagande avgör Atlantis AB vilka delar av leveransen som kvarstår som obetalda. Köparen förbinder sig att hålla godset försäkrat till förmån för ägaren.
Information om ångerrätt och om retur för konsumenter
Observera att ångerrätten enligt detta avsnitt inte gäller för företagskunder.
Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Vi erbjuder dock 100 dagars ångerrätt från leveranstillfället när du handlar en lagervara på www.atlantisbeds.se. Ångerrätten gäller under förutsättning att din vara inte är specialbeställd särskilt just för dig eller att du använt/monterat produkten. Alla undantag från ångerrätten framgår under rubriken ”Undantag från ångerrätten”.
Om en artikel inte är en beställningsvara omfattas den alltid av ångerrätten. För att ångerrätten ska gälla ska varan skickas tillbaka i oförändrat skick och i oskadad originalförpackning tillsammans med emballaget den kom i. Varan får inte ha använts. Det är därför viktigt att du öppnar ditt paket försiktigt så att inte förpackning eller varan kommer till skada. I de fall varan är förseglad ska den vara obruten och varan får ej ha monterats. Om du önskar nyttja din ångerrätt, vänligen kontakta vår kundtjänst innan du returnerar en vara.
Om du mottagit din leverans med Atlantis Delivery Plus är det viktigt att du behåller emballaget om du önskar returnera produkten, som annars inte omfattas av ångerrätten. För mindre försändelser tar vi ut en avgift på 69 kr för returen, som automatiskt dras av från återbetalningen. Givetvis gäller fortfarande att din vara måste omfattas av ångerrätten i enlighet med våra Allmänna Villkor. Kontakta vår kundtjänst för att få en förbetald retursedel och följesedel skickad till dig per e-post med instruktioner för retur. Förpacka ditt paket noga, och använd följesedeln och retursedeln.
För medelstora paket kan retur göras genom Postnord hemleverans eller Airmee, beroende på ort. Vi tar ut en avgift på 495 kr som automatiskt dras från din återbetalning.
Undantag från ångerrätten
Undantag från ångerrätten gäller för beställningsvaror, dvs. specialbeställda och producerade efter dina specifika önskemål. Vid leveranstillfället får du som kund inspektera varan för att fastställa dess skick och funktion, men om du använt eller monterat varan och kastat eller skadat originalemballaget gäller inte ångerrätten.
Återbetalning
Vid ångrat köp återbetalar vi samma belopp som du som kund betalat för varan minus eventuell returkostnad och eventuellt prisavdrag. Det kan ta upp till 14 dagar från den dag då du skickat tillbaka din vara tills dess att återbetalningen är gjord. Atlantis AB förbehåller sig rätten att vänta med återbetalning tills dess att vi mottagit varan eller att du kunnat bevisa att varan är skickad tillbaka till oss. Återbetalningen görs via samma betalningsalternativ som användes vid köptillfället om ej annat är överenskommet.
Frakt och leverans
Leveransalternativ för konsumenter
De fraktsätt som erbjuds varierar beroende på hur skrymmande din order är samt var i Sverige du befinner dig. Större möbler kan komma att levereras på pall av vald speditör och hanteras som övrigt emballage av dig som kund.
Atlantis Delivery Plus är en full-service hemleverans med inbärning vardagar mellan 08:00-16:00 av vårt eget Delivery-team. Enklare montering ingår (dock ej montering på vägg, installation av belysning eller vitvaror etc.). Vi tar hand om allt emballage och återvinner det.
Vid leverans med Atlantis Delivery Plus är det kundens ansvar att kontrollera att det är möjligt att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. Atlantis AB förbehåller sig rätten att neka leverans med inbärning om detta inte anses vara möjligt. Under vintertid är det viktigt att väg och gång in till huset är framkomlig och isfri. Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig. Vid inbärning ska vägen in till möbelns plats vara rensad och förberedd för smidig utplacering.
Leverans inom Stockholmsområdet
För beställningar som skickas som brev eller paket till ombud, erbjuder vi fri frakt på beställningar över 1 000 kr. För större försändelser med hemleverans erbjuder vi fri frakt på beställningar över 3 000 kr.
Vid större leveranser och skrymmande möbelbeställningar, såsom större soffor och bord, levererar vi med samarbetspartner eller egen bil. Så fort dina varor har anlänt till vårt lager och är redo för utleverans kontaktar vi dig för att boka tid för leverans. Varorna levereras fraktfritt till tomtgräns/trottoarkant (ej inbärning) vid köp över 4 995 kr.
Leverans inom övriga Sverige
Vi erbjuder fri frakt vid beställningar över 1 000 kr för mindre försändelser som skickas som brev eller paket till ombud. PostNord och DHL finns i hela Sverige och kan väljas för små till medelstora paket. Om försändelsen är för stor för ditt utlämningsställe uppdateras leveranssättet automatiskt till hemleverans med PostNord eller DHL (dagtid).
Vid hemleverans genom Airmee levereras mindre paket till din dörr. Möbler och mer skrymmande varor levereras till tomtgräns/trottoarkant.
Leverans utanför Sverige
Vi kan leverera till alla länder inom EU. Frakt tillkommer beroende på land och betalas av dig som kund. Kontakta oss för ytterligare information och för att få hjälp att lägga en beställning.
Vid leverans utanför Sverige tillkommer fraktkostnader samt eventuella kostnader för införsel och tullavgifter. Dessa betalas alltid av dig som kund.
Mottagande av leverans och outlösta paket
Du som kund ansvarar för att det finns en mottagare som kan ta emot, kvittera och inspektera leveransen vid det överenskomna leveranstillfället. Om ingen är tillgänglig för att ta emot leveransen kan kostnader uppstå som vi förbehåller oss rätten att debitera dig för. Dessa kostnader kan exempelvis uppkomma om leveransen inte hämtas ut från uthämtningsstället, om du lämnat felaktiga uppgifter om namn, adress eller kontaktuppgifter, eller om du utan giltig anledning vägrat ta emot leveransen.
Vid outlöst paket som returneras till oss debiterar vi en avgift på 200 kr, som dras direkt från återbetalningsbeloppet.
Transportskador
Vid en transportskada, där en försändelse skadats under transporten, ska följande uppfyllas för att reklamation ska vara möjlig:
- Skadan måste noteras på fraktsedeln vid mottagande. Det är viktigt att du begär en kopia på detta i samband med leverans som du kan skicka till oss.
- Reklamation ska göras inom 24 timmar via vårt reklamationsformulär.
Reklamation Konsumenter
I enlighet med konsumentköplagen har du som kund rätt att reklamera fel på en vara upp till 3 år från det datum som du mottagit varan, om felet är ett fabrikationsfel. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, d.v.s. inte fel som uppkommit till följd av ovarsam hantering, handhavandefel, slitage eller bristande skötsel.
Företagskunder
Företagskunder har enligt köplagen rätt att reklamera fel på en vara upp till 2 år från datumet för mottagande av varan. Skulle en vara ha ett fel som Atlantis AB ansvarar för ska detta anmälas inom 6 dagar. Om felet beror på Atlantis AB, åtgärdar vi felet genom reparation eller byte. Vi har ingen skyldighet att lämna skadestånd eller ersättning för andra kostnader på grund av felet. Varor får inte returneras utan att detta i förväg har godkänts av Atlantis AB.
Naturmaterial
Varor tillverkade av naturmaterial, såsom sten, trä, och läder, kan ha naturliga variationer i utseende och struktur. Dessa variationer är ofta en avsiktlig del av designen och är inte en giltig orsak till reklamation. För att bevara naturmaterialets kvalitet ska skötselråd följas noggrant.
Avbryta ett köp av beställningsvara
Om du önskar avbryta en redan genomförd beställning av en specialbeställd vara bör detta ske inom 24 timmar från beställningstillfället. Vi kan i vissa undantagsfall avbryta beställningen senare, men detta beror på om vi kan stoppa ordern hos leverantören. Om kostnader uppstår för att avbryta en order efter produktionen startat förbehåller vi oss rätten att dra av dessa från återbetalningen.
Force majeure
Atlantis AB kan inte ta ansvar för förseningar till följd av händelser som ligger utom vår kontroll, såsom naturkatastrofer, strejk, krig, upplopp, blockad, ingrepp av offentlig myndighet, eldsvåda, explosion eller andra force majeure-liknande omständigheter som påverkar leveransen.
Särskilda köpvillkor vid köp av outletvaror
Vid köp av outletvaror gäller särskilda villkor. Outletvaror kan vara begagnade, returer, defekta på olika sätt eller skyltexemplar, och priset är reducerat för att kompensera för varans skick. Samtliga outletvaror säljs i befintligt skick, och de omfattas inte av öppet köp eller bytesrätt.
Tvister Konsumenter
Vid tvister som vi inte lyckas lösa rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) på www.arn.se eller EU onlineplattform för klagomål på ec.europa.eu/odr.
Företagskunder
Tvister avgörs genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). Skiljeförfarandets säte är Göteborg och språket är svenska.